Gabriel Dahl (1889 – 1963)

Gabriel Dahl var en bergensmaler som nå er i ferd med å gå i glemmeboken. Han var utdannet malersvenn, men hadde ingen lang og solid utdannelse som kunstmaler. Riktignok var han elev ved Asor Hansens malerskole i Bergen og Pola Gauguins i Oslo, og hadde også en tid fått veiledning hos Bjørn Smith-Hald. Debuterte gjorde han i Bergen Kunstforening i 1921 og ble etter det værende i Bergen. Skjønt han fikk anledning til én stor reise – til Sør-Frankrike i 1926 til 27, og mottok på denne reisen sterke impulser fra fransk kunst, særlig fra Paul Cezannes bilder. Og det kan vi merke på bildene hans.

I atelieret (u. dat.) er et finurlig bilde. Vi ser inn i et hjørne av atelieret hvor staffeliet står oppstilt, men uten noen maler. Modellen, en pike i tenårene med vakre fletter, sitter med ryggen til oss og ser mot den maler  som ikke er tilstede. For han er opptatt av å male et annet bilde, nemlig det vi har foran oss her og nå, men det skal altså gi inntrykk av at han istedenfor maler det første. For staffeliet er oppstilt innerst i hjørnet hvor det får god belysning fra det store vinduet. Og gjennom det skimter vi landskapet utenfor, men bare uklart i det sterke motlyset. Og vi ser også gjenskinnet av dette lyset på veggen til høyre. Bare i forgrunnen kommer bord og gjenstander klart til syne i den mer dempede belysningen. Komposisjonen er klart strukturert ved hjelp av en rekke vertikaler (bord- og stolben, vindussprosser osv.) og horisontaler (en grønn strek på veggen til venstre, staffeliet, bildet på veggen etc.), men samtidig skaper han liv ved de mange diagonale linjene som fremkommer ved at han ser mot et av atelierets hjørner. Malemåten er lett impresjonistisk med lyset som det viktigste virkemiddel, og en finstemt fordeling av fargene på lerretet, særlig de røde og grønne.

Dahl var en viktig del av det bergenske kunstmiljøet i mellomkrigstiden, men han hadde også en del utstillinger i hovedstaden og ble innkjøpt av Nasjonalgalleriet. Selv om han laget mange fine bilder, som I atelieret, skal det mye til for en slik lavmælt kunststemme å overleve i den langt mer høyrøstede tid vi nå gjennom­lever.

  • I atelieret (u. dat.)
  • In the studio (undated)