Trine Lise Nedreaas 1.06. – 4.08

Trine Lise Nedreaas 1.06. – 4.08

“Visiting an eminent doctor for his melancholia, the physician prescribed a night with the remarkable Grimaldi. After a pause, his patient hauntingly replied, “I am Grimaldi.”
(Wes D.Gehring: «Red Skelton The mask behind the mask»)
 
Maskens kraft er blitt brukt til å påvirke det guddommelige og det demoniske og til å fremstille det avskyelige og det latterlige. Den er blitt brukt som fysisk og åndelig beskyttelse og blitt benyttet i dramaterapi, skuespill og klovneri. Masken – et nytt ansikt som legges utenpå det gamle – forvandler bæreren til en annen. Masken blir på denne måten foruroligende; den kan representere det som er uekte, bortgjemt, undertrykt og fortrengt.
 
Trine Lise Nedreaas´verk, som får sin premiere i Galleri Hvelvet på Oseana, er første del av en serie dokumentariske videoinstallasjoner kalt MASKEN. Her møter vi Arthur, også kjent som Clown Vercoe og Arthuro, mens han gradvis legger på sine ulike klovnemasker og generøst deler av sine erfaringer med kamera og betrakter. Det inntrer en langsom metamorfose idet personen Arthur svinner mer og mer hen, og klovnen tar over. Slik rører dette verket ved hvem vi er og hvem vi velger å være, hva vi velger å tro på og hvordan vi er delaktig i å skape vår egen skjebne.
 
Klovnen er en universell arketype som finnes i en eller annen form i alle kulturer. Gjennom sin maske gjemmer han det underliggende, og reflekterer og gir uttrykk for menneskelige følelser og tilstander i karikert form. Klovnen er en kroppsliggjøring av håp i møte med håpløshet og mulighet i møte med det umulige. Han er en drømmer og en optimist som gir farge til Becketts kjente ord; “Ever Tried. Ever Failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.”
 
Trine Lise Nedreaas arbeider i en rekke medier, men er kanskje best kjent for sine video- og installasjonsverk. Arbeidene hennes har blitt omfattende presentert internasjonalt, blant annet ved «Times Square Art on the Billboards», New York, i utstillingen «Personal Structures» som del av Veneziabiennalen, Mori Art Museum, Tokyo, PS1 Moma, New York, Kunstwerke, Berlin, Palazzo delle Arti, Napoli, Everson Museum, New York, New Center for Contemporary Art, Louisville, Art Pavillion i Zagrep og MACRO, Museo d’Arte Contemporanea, Roma. I Norge har hun stilt ut ved Astrup Fearnley museum, Oslo, i Vigelandmuseet, Oslo, Kunstgarasjen, Bergen, Galleri SE, Bergen, Galleri Brandstrup, Oslo, Fotogalleriet, Oslo for bare å nevne noen eksempler fra en særdeles fyldig vitaliste. Verk av Nedreaas er innkjøpt av samlinger som Albright Knox Collections, USA, Staatliches Museum Scwering, Tyskland, Nasjonalmuseet, Norge og KODE Kunstmuseer og Komponisthjem, Bergen. Hun har sin kunstutdannelse fra Slade School of Fine Art og Central Saint Martin College of Art & Design i London og har studert arkeologi ved Universitetet i Bergen og kunsthistorie ved universitetene i Bergen og Oslo. Hun bor og arbeider i Bergen.
 
 Verket er produsert med støtte fra Billedkunstnernes vederlagsfond og Vestnorsk filmsenter.
Vårens utstillingsprogram i Galleri Hvelvet er støttet av Kulturrådet.