Mot Vår

EE har sin bakgrunn i bonde- og skogsmiljø. Malerkunsten var lenge en hobby: han utdannet seg som fortsmann og fikk seg egen gård i 1924. 1930 kom han inn ved Kunstakademiet hvor Axel Revold ble hans lærer. Året etter debuterte han som tegner på Høstutstillingen. EE hadde et våkent blikk for det nye som foregikk innen den ekspresjonistiske tradisjon, og var i mange år sterkt opptatt av eksperimentering med teknikk og materiale. Begynte å arbeide med «pulvermaleri», en metode hvor tørt fargepulver ble drysset ned på en klebende malegrunn. I 1942 fikk han sitt avgjørende gjennombrudd. Bildene røper et ukomplisert og direkte forhold til omverdenen. Selv om det kan hevdes at EE var blitt mer «naturalistisk» i sitt formspråk, finner vi også i hans modne produksjon stilistiske trekk som peker tilbake på 30-årenes ekperimentering. Man ser dette i fargens ru, litt tørre stofflighet, noe som gir hans malerier en egen rustikk skjønnhet. (utdrag fra Norsk Kunstnerleksikon)