Georg Anton Rasmussen (1842 – 1914)

Georg Anton Rasmussen var født i Stavanger, men fikk sin første utdannelse i Bergen. I 1863 reiste han til Düsseldorf og fikk Oswald Achenbach som lærer. Allerede i studietiden ble han kjent for sin originale fargebruk, selv om det er vanskelig for oss i dag å se store forskjeller mellom fargebruken i hans malerier og det man ellers gjorde i Düsseldorf på denne tiden, bortsett fra at fargene av og til er noe kraftigere. Men noen kolorist var han knapt.

Rasmussen ble boende i Düsseldorf helt til 1899, da han slo seg ned i Berlin. Men han reiste ofte tilbake til Vestlandet for å ta skisser fra de norske fjorder og fjell. For dét var i Tysk­land et meget populært motiv som gjorde at Rasmussen kunne leve trygt og godt. Det var da også grunnen til at han fortsatte å male de samme motivene på den måten han hadde lært i Düsseldorf. Slik sett er han et eksempel på hvor ødeleggende det kan være å bli populær for tidlig, fordi det da er så fristende å fortsette på den sti som fører til fulle lommebøker. Det er da heller ingen tvil om at det fort gikk rutine i ­Rasmussens landskapsbilder.

Fjordlandskap (1878) er et motiv som er hentet fra havgapet – ikke fra fjelllandskapet inne i fjordene. På düsseldorfmanér ser vi et nøst nede i vannkanten, godt skjermet av en liten odde mot det hav vi ser utenfor. På fjorden skimter vi en liten seilbåt. Utenfor har en lett havtåke hyllet inn de ytterste øyene og gjort himmelen hvit, men likevel lysende, fordi solen snart vil splitte tåken. Disse metrologiske tilstandene er godt observert, for dette er et maleri fra hans tidlige periode, før han var blitt så populær at han måtte male med begge hendene.

«Fjordlandskap», 1878
«Fjord Landscape»