Tom Kosmo – Wilderless – 10.11.2018 – 6.01.2019
Utstillingen åpner kl. 14:00
Ca. kl. 15:00: Kunstnersamtale med Tom Kosmo og Silje Mariann Engja Sigurdsen.
I romantikkens storslåtte landskapsmalerier finner vi ofte en ryggvendt menneskeskikkelse som skuer utover landskapet. Denne malte figuren blir en forlengelse, eller dobling, av maleriets betrakter, som på samme måte står foran bildet og stirrer på billedflaten og inn mot maleriets illusoriske landskap. Et eksempel kan være Peder Balkes «Nordkapp» (1848) som er stilt ut i Griegsamlingen. Et enda mer relevant eksempel i forbindelse med Tom Kosmos utstilling er Caspar David Friedrichs berømte maleri Vandreren over tåkehavet (1818). Friedrichs velkledde mann, som ser utover landskapet med alle dets sublime karakteristikker, både leder oss inn i bildet og forsterker stemningsuttrykket i naturmotivet. Men forsterker ikke skikkelsen, idet han sperrer for deler av utsynet, også vår bevissthet om vårt doble utenforskap der vi står på utsiden av både landskapet og bildet? Dette ensomme utenforskapet tematiseres på overraskende måter i Tom Kosmos malerier.
Natur- og menneskemotiver danner en dominerende tematikk i store deler av Kosmos kunstnerskap, enten det dreier seg maleri, tegning, grafiske arbeid eller objekter og installasjoner. Forbindelsen til romantikken, og ikke minst til Friedrich, er utvetydig i flere av maleriene og maleriske objektene i utstillingen i Galleri Hvelvet. Men der Friedrichs vandrer ved sin dominerende posisjon i bildet sperrer for deler av motivet, og derved nærmest oppfordrer oss til å gå ut og søke opplevelsen i selve landskapet, ikke bare i bildet, skjer det noe ganske annet i Kosmos malerier. Som betraktere opplever vi umiddelbart at det er noe som ikke stemmer. Figuren hever seg over landskapet på en annen måte, både nærmere og fjernere enn hos Friedrich, og ganske snart oppdager vi at det avbildete mennesket kaster skygge over landskapet på et vis som ikke kan forklares med optiske lys- og skyggefenomener i naturen. En åpenbar referanse er den surrealistiske maleren René Magritte, som i naturalistisk stil stilte mennesker og gjenstander i realistisk sett helt umulige situasjoner og relasjoner. Uvanlige sammenstillinger er plenty også i Kosmos arbeider, og som hos Magritte stimulerer de til intellektuell og eksistensiell undring, og en melankolsk undertone gjennomtrenger det absurde scenariet. Iscenesettelse kan være et stikkord, og her forbinder Kosmos billedverden seg ikke bare til romantikken og surrealismen, men til samtidskunstens iscenesatte fotografi. Det er ikke naturen som avbildes i verkene hans – utstillingens tittel er tross alt Wilderless, ikke Wilderness – men våre kulturelle bearbeidelser av naturen og dens elementer. Sånn sett handler alle arbeidene om bildet, dets historie og tradisjon, og om vårt forhold til bilder og til kunst som uendelige variasjoner av representasjon.
Tom Kosmo (f. 1975 i Fauske) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen (2002-2005) og Nordland Kunst- og filmskole (1999-2001). Han har deltatt ved en rekke gruppeutstillinger i inn- og utland, blant annet ved Hubei Art Museum, Kina, Graficki Kolektiv, Beograd, Serbia, KODE, Bergen og QB Gallery, Oslo. Nylige separatutstillinger har vært blant annet ved Entrée, Langegaarden og Kunstgarasjen i Bergen, Buen kulturhus i Mandal og Galleri Briskeby i Oslo. Verk av Kosmo er innkjøpt av blant andre Nasjonalmuseet, Universitetet i Bergen, KODE Kunstmuseer og komponisthjem, Griegsamlingen og Nordnorsk kunstmuseum. Han bor og arbeider i Bergen.
http://www.tomkosmo.no/