Prøverommet på Oseana

Prøverommet på Oseana

Prøverommet er et nomadisk rom der kunstnere fra alle sjangre blir invitert til å prøve ut nytt materiale foran et publikum. Programmet har vært et sideprogram ved BIT Teatergarasjen siden 1998.

Arrangementet fortsetter i Prøverommets tradisjon med å dukke opp på ulike arenaer med et bredt utvalg artister, bortsett fra at vi denne gangen tar en tur utenfor Bergen kommune til Oseana i Os. Kvelden kombinerer ferske eksperimenter av fem kunstnere på tvers av disipliner og formater: pianoimprovisasjon av Jonas Nielsen, tekstilmaleri av Kristen Keegan, lysinstallasjon av Charlotte Besuijen, samtidsdans av Meg Dodini og en performativ omvisning i Griegsamlingen av Matias Grøttum. Dette arrangementet er det første i serien «Prøverommet på Veien», der ett arrangement per sesong strekker seg utenfor Bergen by.

Billetter koster 50 kr og kan kjøpes i døren, eller fås hos TicketCo ved å klikke her.

Gratis for medlemmer av Oseana kunstklubb.

Reiser du fra Bergen er Oseana lett tilgjengelig fra busstasjonen til Osøyro på 40 minutter (Sone A, 40 kr ved kjøp fra Skyss-appen eller billettautomat, 60 kr på bussen). Ta buss nummer 600 fra plattform L. Avgangene kl. 18.00 og 18.30 gjør at du kan nå arrangementet i tide. Retur kl  21:38 og 22:13.

Inngang gjennom hovedinngangen. Oseana kafé og restaurant vil være åpen for drinker fra Kl 18. Alle er velkommen!

Spørsmål? Kontakt Laurie Lax: laurie (at) bit-teatergarasjen (punktum) no / fem fem to tre to to tre fem

MER OM KUNSTNERE:

Charlotte Besuijen er en kunstner som bor og arbeider i Bergen. Hun ble nylig uteksaminert med en MA fra kunst, musikk og design i Bergen. Arbeidene hennes tar utgangspunkt i ideen om at ethvert materiale kan brukes som et materiale å lage kunst med. Arbeidet som er utviklet for Prøverommet vil være laget av pappesker og sølvtape. Synlig fra utsiden av Oseana, prøver den å gjøre deg nysgjerrig på hva som skjer på innsiden.

Jonas Nielsen: Helt siden han flyttet tilbake til Bergen fra Granada, har han utforsket improvisasjon på akustisk piano. Jonas har gjennom sin karriere vært innom mangfoldige kunstscener i Norge og Europa: Som skuespiller på Den nationale scene, samt tidligere pianist i Kakkmaddafakka, og andre kjente bergensband. Jonas har de siste to årene spilt improviserte pianokonserter. «Første møtet med et akustisk instrument er en interessant inngang for prosessen innenfor prosessen». I dette innslaget vil Jonas spille en improvisasjon som begynner med kun to toner, som leder inn i fri flyt og slutter med en ufullstendig skala. God reise!

Kristen Keegan er en kunstner fra Alberta, Canada bosatt i Bergen, Norge. Etter en MA ved Kunstakademiet i Bergen i 2019, har hun produsert en rekke utstillinger i Skandinavia, sist på Tekstilindustrimuseet i Salhus. Kristen betrakter seg selv som en bildeskaper som engasjerer tekstilprosesser gjennom maleriets linse. Pigment, stoff, voks og olje forsøker å gjenskape vår opplevelse av det synlige for hva det er – ustabilt og ufullstendig. I denne utgaven av Prøverommet skal Kristen teste ut nye verk med en modulær tilnærming. Lagdelte gjennomskinnelige tekstiler vil bli utsatt for effekten av skumringssyn. I stedet for det kliniske hvite i galleriet, vil en soaré av performance danne bakteppet for verk som utforsker uventet lysstyrke.

Matias Grøttum: Foruten å henge i studio, jobber Matias som omviser på Oseana annenhver søndag. I løpet av kvelden vil han vise frem sin performative omviserpersonlighet og gi deg en nøye utvalgt liten smakebit av Oseanas samling av malerier og skulpturer og fortelle deg et par historier om dem. Grøttum arbeider med tekst og dens forhold til tale og historiefortelling gjennom enten tekst, performance, installasjoner eller alt det ovennevnte. Han bruker ofte Bergen kommune som bakteppe for sine arbeider.

Meg Dodini jobber som frilansartist og mottar for tiden sin mastergrad i Dance Performance fra Hollins University i Virginia, USA. Mye av Megs koreografiske interesser ligger i den performative kroppen og hvordan opplevelser og traumer former oppfatningen av vår egen kropp og/eller kropper rundt oss. I Megs praksis er performance en studie av de komplekse følelsene til en aldrende kropp som en profesjonell danser – som sørger og omfavner det som var, samtidig som man verdsetter og anerkjenner nåtiden.